Druk cyfrowy, a offsetowy

Druk cyfrowy, a offsetowy

Ostateczną fazą realizacji projektu graficznego jest zawsze moment jego wydruku. W drukarni spotkamy się z pojęciami druku cyfrowego i offsetowego. Co one znaczą? Który druk wybrać? Wszystko to zależy od nakładu naszego zamówienia, czasu jaki przewidujemy na jego realizację oraz świadomości zalet i wad każdej z technik. Będziemy wtedy w stanie obiektywnie dopasować rodzaj druku do naszych aktualnych potrzeb.

Druk cyfrowy

Będący formą druku bezpośredniego, druk cyfrowy odbywa się bez udziału formy drukarskiej. Materiały do wydruku dostarczane są w postaci cyfrowanych danych, a obraz z kolei tworzony jest bezpośrednio w miejscu drukowania. Dzięki temu metoda ta gwarantuje znacznie większą elastyczność w trakcie codziennej pracy. Każdą kopię możemy spersonalizować, a wszelkie poprawki czy zmiany nanieść nawet w ostatniej chwili, bez generowania dodatkowych kosztów. Dlatego też druk cyfrowy jest często wykorzystywany przy zleceniach „na ostatnią chwilę”.

Przy okazji druku cyfrowego należy wspomnieć o dwóch możliwych nośnikach druku – laserze i atramencie. Druk laserowy wykorzystywany jest powszechnie do druku na papierze. Dlatego też jest on dobrym wyborem, jeśli chcemy stworzyć wszelkiego rodzaju ulotki, wizytówki, katalogi, zaproszenia, gazetki, książki czy też niewielkie materiały POS. Druk atramentowy z kolei pozwala na zadrukowanie większych powierzchni. Materiałem zadrukowywanym nie musi być papier, gdyż druk ten świetnie radzi sobie z folią czy siatką. Jest to technika używana na co dzień do druku naklejek, toreb reklamowych, dużych oklejek POS, banerów, siatek mesh, folii samoprzylepnych, plakatów, jak i kalendarzy naściennych czy segregatorów. Najpopularniejszą technologią używaną w druku atramentowym jest druk solwentowy. Wynika to głównie z jego niskiej ceny oraz wysokiej odporności na działanie czynników atmosferycznych. Dlatego też jeśli mamy do wydrukowania wszelkiego rodzaju banery czy reklamy wielkoformatowe, polecamy druk solwentowy, idealny do reklam zewnętrznych.

Poniżej kilka najważniejszych zalet druku cyfrowego:

  • krótki czas drukowania
  • możliwość pracy na różnych podłożach i gramaturach
  • odporność na działanie czynników zewnętrznych (solwent)
  • brak ograniczeń formatowych, możliwość wydruków wielkoformatowych (solwent))
  • drukowanie na bazie plików z komputera
  • duże możliwości obróbki obrazu
  • spersonalizowany charakter każdej kopii
  • oszczędność z braku konieczności tworzenia formy drukowej

Do wad druku cyfrowego zaliczamy natomiast:

  • solwent charakteryzuje się mniejszą precyzją wydruku, jednak materiały drukowane za jego pośrednictwem przeznaczone są często do oglądania z daleka (np. banery czy billboardy)
  • nieopłacalność przy nakładach powyżej 1000 sztuk

Druk offsetowy

Druk offsetowy natomiast zapewnia bardzo niskie koszty pojedynczego arkusza, pod warunkiem, że wielkość zamówienia przekracza określoną ilość egzemplarzy (zwykle przyjmuje się 1000 sztuk). Przed drukiem bowiem przygotowuje się kliszę, naświetla matrycę, a dla każdego druku tworzy się oddzielne blachy. Dlatego też ze względu na pracochłonność tej metody, jest ona również kosztowna i nieopłacalna przy małych nakładach. Gwarantuje jednak imponującą jakość drukowanych obrazów. Stąd też jeżeli mamy do wydrukowania materiały reklamowe, bez względu na to czy są to plakaty, ulotki, foldery, wizytówki czy torby, a wielkość naszego zamówienia liczona jest w tysiącach egzemplarzy, polecamy skorzystanie z druku offsetowego. O tym jakie wady i zalety ma druk offsetowy przeczytacie poniżej.

Zalety druku offsetowego:

  • znaczne obniżenie kosztów druku wielkonakładowego
  • wysoka jakość drukowanego obrazu
  • druk w kolorystyce CMYK, jak i Pantone
  • możliwość drukowania na różnych gramaturach papieru (od 135 do 350g/m2)
  • duży wybór nośników druku
  • koszty stałe rozkładane są na cały nakład
  • przy dużych nakładach niskie koszty pojedynczego arkusza druku

Do wad druku offsetowego zaliczyć musimy:

  • pracochłonny i kosztowny proces przygotowania druku
  • brak możliwości personalizacji
  • nieopłacalność przy niskich nakładach (poniżej 1000 sztuk)

Podsumowanie – jaki rodzaj druku wybrać?

Ciężko o jednoznaczną odpowiedź, gdyż każda z metod ma swoje wady i zalety. Dlatego też wybór powinien być podyktowany wcześniejszą analizą naszych potrzeb. W przypadku druku cyfrowego nośnikiem jest atrament lub laser, w przypadku offsetowego – farby. Jeżeli liczy się dla nas przede wszystkim czas i możliwość personalizacji zamówienia, a jednocześnie nakład nie jest duży, wtedy najlepiej skorzystać z druku cyfrowego. Ta wygodna metoda jest idealnym wyborem w przypadku wszystkich druków „na ostatnią chwilę”. Jeżeli jednak wielkość naszego zamówienia liczona jest w setkach lub tysiącach, a czas odgrywa drugorzędną rolę, zdecydowanie bardziej atrakcyjny będzie druk offsetowy. Pamiętajmy także o wyborze między solwentem, a laserem. Technika solwentowa polecana jest do druku materiałów reklamowych zewnętrznych, jak również zadrukowywania większych powierzchni. W przypadku przedmiotów czy materiałów reklamowych o małym rozmiarze, jak chociażby ulotki, wizytówki czy katalogi, lepiej sprawdzi się druk laserowy.